Nilaveli, Kandy en een nieuwe wereld - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Leroy Zetten - WaarBenJij.nu Nilaveli, Kandy en een nieuwe wereld - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Leroy Zetten - WaarBenJij.nu

Nilaveli, Kandy en een nieuwe wereld

Door: Leroy

Blijf op de hoogte en volg Leroy

16 Juli 2016 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Bonjour, of voor ons eigenlijk Bonsoir

Daar zijn we weer en wat leuk dat jullie hier ook weer zijn.
We zijn inmiddels twee bestemmingen verder maar uiteraard nemen we jullie weer even mee terug in de tijd.

Na ons laatste verslag zijn we met de Tuktuk (spreek uit als ToekToek hebben wij inmiddels geleerd) van Trincomalee naar Nilaveli gereden (ongeveer 15 km). In Nilaveli was het even zoeken naar het juiste hotel (hebben wij weer) maar uiteindelijk gevonden en meteen ontzettend blij. Aangezien de temperatuur de 40 graden oversteeg was het erg fijn dat wij bij aankomst in het Nilaveli Palm Resort beide een koude handdoek aangereikt kregen van het personeel. Even wachten en door naar onze deluxe chalet, en of deze deluxe was..(een bed waar makkelijk een heel Sri Lankees gezin heerlijk in kan slapen). Airco vast op 16 gezet en naar het strand geToekToekt.

Wat. Een. Strand. We hadden had strand praktisch voor onszelf en de zee was heerlijk schoon en blauw. Geen vuiltje op dit strand te vinden en afgezien van de gigantische kudde met koeien even verderop op het strand waanden we ons even alleen op de wereld.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg, zoals we inmiddels wel gewend zijn. Even eten en om 0815 zaten we op de boot richting Pigeon Island. 10 minuten varen en we waren er. Rond deze tijd hadden we dit eiland met witte stranden en koraal praktisch voor onszelf afgezien van een groepje Chinezen (die toch te druk waren met hun telefoons en selfies).
Duikbril op, snorkel in en gaan. Wat een vissen, 100x mooier dan in Egypte. De hele cast van Finding Nemo hebben we gezien inclusief de grote boze haai. Nog nooit heeft Romanja zo hard gezwommen als toen ze deze 2,5m lange haai aan zag komen. Ik had hem niet eens gezien dus bleef lekker dobberen en heb hem op de foto gekregen..
'S Middags nog even gezwommen in het zwembad, gegeten en lekker gaan slapen.

Kandy
De volgende ochtend, of nouja, middag, stond om 12 uur onze taxi klaar om af te reizen naar Kandy. Voor de oplettende lezers, zoek de verschillen;

Tiel - Luik 190 km, ritduur 2 uur
Nilaveli -Kandy 190 km, ritduur 5 UUR

Wat een tocht. De eerste 3 uur vlogen voorbij over schitterende wegen langs oerwouden, rijstvelden en rivieren. Maar die laatste 2 uur, of nouja de laatste 50 km, wat een verschrikking. Bergweggetjes, bussen en de capriolen van Sri Lankeese chauffeurs zorgden ervoor dat wij meerdere malen onze adem inhielden.
Kandy was bij binnenkomst vies, ONGELOFELIJK druk (zoals je op tv wel is ziet in die Aziatische steden) en absoluut geen Koningstad (zoals het genoemd wordt!).
Eenmaal in ons hotel (erg goed maar een wat smoezelige kamer) bijgekomen van de reis, wat gezwommen en gaan slapen.

De volgende ochtend vroeg in de ToekToek naar het paleis van de tand. De grootste attractie in Kandy en tevens bedevaartsoort voor alle Boeddhisten in Sri Lanka. Hier schijnt namelijk een hoektand van Boeddha te liggen! Alle Sri Lankezen stonden rijendik met hun offers voor Boeddha stevig in hun handen, bloemen, eten, maar vooral heel veel geld werd geschonken aan hun god. Een schitterend fenomeen in een nog mooier paleis.

Treinrit van ons leven
Inmiddels zijn we aangekomen bij vandaag. Vanmorgen om 11.19 op de trein gestapt in Peradeniya voor een treinrit van 4,5 uur naar Nanu Oya. Wat een uitzichten; jungle, rivieren, watervallen, bossen maar vooral de hoogte waarop we dit allemaal konden aanschouwen. Naarmate de treinrit vorderde veranderde het landschap en het weer. Bossen maakte plaats voor theeplantages en de zon verdween achter de wolken. In 4 uur tijd gingen we van 30 graden naar 14 graden met dikke druppels regen en mist. We hebben onze lange broek en trui aangetrokken en drinken veel kopjes thee tegen de "kou".
Mensen lopen hier op straat met handschoenen aan, sjaals om en mutsen op terwijl we vanmorgen onze zwembroek nog aan hadden. Wat een ongelofelijk gek, verrassend maar heerlijk land is dit. De glimlach die wij van elke Sri Lankees krijgen blijft ook op ons gezicht...

Morgen staat om 0500 de wekker. Anderhalf uur in de auto naar World's end (het einde van de wereld) waar wij hopen na een bergbeklimming van 10 kilometer de zon te zien opkomen.. s 'middags staat een bezoekje naar een theefabriek en plantage op het programma.

Wij genieten ontzettend en willen nog lang niet naar huis, maar in de vele gesprekken die wij hier samen voeren, spelen jullie (degenen die dit lezen) toch wel de hoofdrol omdat we jullie zo in het midden van deze schitterende ervaring toch wel een beetje missen.

Vanuit een nat en koud Nuwara Eliya,

Ontzettend veel liefs van Ro & Lee

• 16 Juli 2016 - 18:34

Jeannet:

Elke dag kijk ik even of jullie wat op jullie blog gezet hebben. En, ja, gelukkig, weer veel leuke belevenissen van jullie om te lezen. Blij om weer wat van jullie te horen. Ook fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En Leroy, wij missen jullie ook. Hoop gauw weer wat van jullie te horen/lezen. Dikke kus en knuffels van ons. Xx

• 16 Juli 2016 - 18:49

Joyce :

Ik zie Romanja kromowiejojo gaan door dat water, haha
    Je kan het leuk opschrijven allemaal!!
    Lijkt me een geweldige vakantie
    Veel plezier en tot het volgende verslag
    Xx

• 16 Juli 2016 - 18:57

Dick:

Hi Romanja en Leroy leuk om weer iets van jullie te lezen. Volgens mij is het een hele belevenis en vergeet je zo,n reis nooit meer. Jammer dat ik de reactie van Romanja niet kon meemaken met het zien van die haai. Ik hoop dat de vakantie voor jullie nog heel lang duurt maar ik kijk uit naar de prachtige verhalen samen met jullie onder het genot van een lekker drankje. Groetjes van ons. Xx

• 17 Juli 2016 - 12:24

Wilma :

Fijn om het te lezen Kijk iedere dag. Ook wij missen jullie. Maar dit is een reis die je niet gauw zal vergeten. En had Romanja ook wel eens willen zien zwemmen wat een paniek denk ik . De foto's laten inderdaad een ander land zien als dat ik in mijn hoofd had van Sri Lanka.
    Geniet nog lekker verder want voordat je het weet ben je weer hier. Vele grtjes uit Tiel xxxx