Daar zijn we dan - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Leroy Zetten - WaarBenJij.nu Daar zijn we dan - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Leroy Zetten - WaarBenJij.nu

Daar zijn we dan

Door: Leroy

Blijf op de hoogte en volg Leroy

08 Juli 2016 | Sri Lanka, Habarana

Ola,

Daar zijn we dan, voor het eerst vanuit ons "vakantie"land Sri Lanka waar we inmiddels al voor de derde dag verblijven.

Laten we eerst even teruggaan naar het begin, onze vluchten.

Vliegen
Nadat we op Dusseldorf onze backpacks gedropt hadden hebben we ingecheckt en zijn direct doorgelopen naar de Gate, waar we eigenlijk direct ons reusachtige vliegtuig konden boarden. Wat een goede keus is het geweest om met Etihad te vliegen, honderden films en series, een goede maaltijd en heerlijk comfortabele stoelen. Romanja heeft zich vermaakt met wat Disneyfilms en ik heb een geheel seizoen gekeken van een serie die ik al een poosje wilde zien (Steef als je dit leest, zoek 11.22.63 is op!).
Voor we het wisten waren we al aanbeland in Abu Dhabi voor onze tussenstop. Dit verliep allemaal vrij soepel waardoor we binnen het uur in ons volgende vliegtuig zaten, weliswaar wat kleiner maar opnieuw met een goede maaltijd en een eigen tv scherm.

Aankomst Sri Lanka
Na 12 uur aan het reizen te zijn geweest kwamen we uiteindelijk aan op Colombo airport, een klein vliegveldje waar niet zo heel veel spannends gebeurd. Dat het tempo hier wat lager ligt dan in Nederland bleek al snel, toen we om 04:30 (een dik uur na aankomst) onze backpacks op de band zagen verschijnen. Het avontuur kon beginnen.

Hoi Sri lanka
Onze eerste ontmoeting met Sri Lanka was een angstige, met 60 kilometer per uur (dit klinkt heel langzaam maar is hier onnoemelijk hard) al toeterend en zigzaggend (waar bij spookrijden absoluut geen uitzondering is) op weg naar ons eerste hotel. Hier lagen we om 06:00 eindelijk op bed..

Negombo
Nadat we wakker waren geworden in het uitstekende hotel, aangeschoven bij het ontbijt en op verkenning gegaan. Jeetje wat is dit land, of in ieder geval deze stad vies. Snel wat water gehaald en terug naar het zwembad. Terwijl wij in het zwembad lagen (wat aan het Dutch Canal lag, een soort rivier dwars door de stad) schrokken wij onszelf te pletter, was dat daadwerkelijk een krokodil die we zagen zwemmen in dat kanaal? Later bleek dat dit gigantische varanen zijn die dit kanaal tot hun huis hebben gemaakt.
Deze varanen heb we in de namiddag nog beter gezien toen we besloten een tocht te maken over dit kanaal. In 1 woord; bizar. Alle mensen langs de kant vrolijk zwaaiend vanuit hun krotten, de rivier bezaait met afval maar toch omringd door de mooiste palmbomen en bloemen.

Dag 2
Vroeg in de ochtend in de auto gestapt bij Raj, een chauffeur die we de eerste dag hebben leren kennen. Een rit van 4,5 uur naar Dambulla, opnieuw veel getoeter, geschreeuw en veel ongelukken, maar wat een waanzinnige uitzichten en wat is dit land groen!
Eenmaal aangekomen in Dambulla de schrik van ons leven, het hotel leek meer op een hol waar verslaafden zich verschuilen dan een goede slaapplek, meteen omgeboekt via onze vriend Raj en terechtgekomen in een chill resort met zwembad in de Jungle.
In de namiddag de Dambulla tempels bezocht, een enorme klim de rots op tussen de apen door om 5 grote boeddhabeelden te zien bovenin de berg. Die tempels waren leuk, maar al die apen waren uiteraard dé attractie van dag. Savonds wat gegeten bij het hotel en vroeg gaan slapen!

Dag 3
06:30 ging de wekker voor de eerste keer, absurde tijden maar we hebben vandaag een druk programma gehad. Allereerst naar Polonnaruwa, een stad vol ruines op een kilometer of 40 afstand van ons hotel. Onszelf af laten zetten bij een fietsenverhuurder, voor 8euro twee fietsen gehuurd en door deze verlaten oude stad rondgefietst. Ondanks dat de zon zich heel af en toe liet zien was deze fietstocht toch goed voor ongeveer 4 liter vochtverlies..
Rond 12:30 weer in het hotel het zwembad ingeplonsd, even bijkomen. Een sandwich besteld bij de hotelbaas, die vervolgens alle ingredienten doorbelt naar zijn ene (en enige) medewerker zodat die alles in de stad kan halen. Het duurt een uurtje, maar dan heb je ook wat.
Om 14:30 stond er een jeep op ons complex, die bestemd was voor, jullie raden het al, ONS! Vandaag was het zover, olifanten spotten in Minneriya national park. En of we deze schitterende beesten gespot hebben, minimaal 150 olifanten hebben we vanaf een paar meter afstand kunnen aanschouwen. Terwijl onze gids aan het vertellen was dat er per dag 6 jeeps aan werden gevallen stormde er een olifant al blazend met zijn snuit op ons af, ik heb nog geen enkele Sri Lankeese auto harder weg zien rijden dan wij deden. Maar wat een ongelofelijke ervaring om deze beesten van dichtbij te zien!

We zijn nu net klaar met eten en duiken zo ons bedje in. Morgen gaat opnieuw de wekker om 06:30, eerst trekken we richting Lions Rock in Sigiriya om in de middag met de trein af te reizen naar Trincomalee en Nilaveli, waar we 5 dagen de tijd hebben om te relaxen.

Voor nu, geniet van de foto's en zodra we Wi-fi hebben zijn jullie de eerste die het weten.

Dikke kus

• 08 Juli 2016 - 17:12

Jeannet De Keijzer:

Zo...jullie hebben al t een en ander beleefd. Leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden. Veel plezier. Wacht met spanning op t volgende verslag. Xx

• 08 Juli 2016 - 20:51

Wilma:

Fijn om zo wat te lezen over jullie bizarre reis. Gelukkig gaat het goed.. Dikke kus uit Tiel van Minou,Mellow en Wilma

• 10 Juli 2016 - 12:41

Dick:

Het lijkt mij een heel avontuur om deze reis te maken. Leuk om die reisverslagen te lezen. Geniet er van en wij kijken uit baar het volgende reisverslag. En Romanja is het eten lekker?

• 11 Juli 2016 - 12:42

Leroy Van Zetten:

Hoi Dick, de eerste avond leken het een zware 3 weken te gaan worden! Imiddels verkeren we in gebieden waar ze wel fatsoenlijk eten hebben, gaat dus prima dat eten! X ons